Indywidualny Program Edukacyjno‑Terapeutyczny (IPET) to dokument, który może stać się przełomem w edukacji dziecka ze specjalnymi potrzebami. Obowiązek jego opracowania dotyczy każdej placówki edukacyjnej, w której uczy się uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Czas na przygotowanie IPET wynosi trzydzieści dni od otrzymania orzeczenia lub – jeśli mamy do czynienia z kontynuacją edukacji – do końca września każdego roku szkolnego. Dokument ten jest kluczowy, bo określa dokładnie, w jaki sposób szkoła, nauczyciele i specjaliści mają pracować z uczniem oraz jakie metody, narzędzia i cele będą dla niego najbardziej wspierające.
Co to jest IPET?
IPET nie jest jedynie formalnością, a konkretnym przewodnikiem, który ma prowadzić dziecko do rozwoju edukacyjnego, emocjonalnego i społecznego. Dokument tworzony jest na podstawie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia i powinien być dostosowywany na bieżąco, szczególnie w momentach, gdy następują duże zmiany w zachowaniu, emocjach czy sytuacji życiowej dziecka. Coraz więcej badań podkreśla znaczenie indywidualizacji w nauczaniu. Według raportu NIK z 2020 roku aż 78% szkół nie wdraża dostatecznie spersonalizowanych działań dla uczniów z orzeczeniem, co znacząco wpływa na skuteczność ich nauki i dobrostan psychiczny.
Współczesna szkoła częściej spotyka się z dziećmi, które doświadczają trudności emocjonalnych, zaburzeń koncentracji, problemów z regulacją zachowania. Dlatego też rośnie znaczenie takich narzędzi jak IPET, który nie tylko wskazuje na formy wsparcia dydaktycznego, lecz także opisuje działania wspierające rozwój społeczno-emocjonalny dziecka.
W takich działaniach niezwykle pomocne mogą być materiały edukacyjne i terapeutyczne oferowane przez Emocjolandię. Produkty, takie jak zeszyt ćwiczeń „Zrozumieć złość” czy Karty Emocji, stanowią praktyczne wsparcie zarówno dla psychologów, jak i dla nauczycieli pracujących z dziećmi w ramach godzin wychowawczych czy zajęć rewalidacyjnych. Dzięki ćwiczeniom zawartym w materiałach Emocjolandii dzieci uczą się rozpoznawać sygnały z ciała, lepiej rozumieją emocje i uczą się technik wyciszania złości lub niepokoju. Nasze narzędzia sprawdzają się także w pracy z dziećmi z ADHD, z zaburzeniami w spektrum autyzmu czy zaburzeniami lękowymi, wpisując się w zalecenia zawarte w IPET jako metody wspierające samoregulację i budowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych.
IPET może stać się realnym narzędziem zmiany, jeśli towarzyszą mu konkretne, sprawdzone rozwiązania. Praca z dzieckiem oparta na gotowych, angażujących materiałach pomaga osiągać cele zapisane w programie: od poprawy komunikacji przez budowanie poczucia sprawczości aż po rozwijanie empatii. Dziecko objęte IPET potrzebuje konkretnego i uważnego wsparcia. Tutaj zadziała codzienna praca bazująca na relacji, rozumieniu emocji i dobrze dobranych narzędziach. Edukacja to również troska o dobrostan psychiczny dziecka – i to właśnie w tym obszarze IPET może odegrać najważniejszą rolę.
Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze produktów do swojej placówki, zapraszamy do kontaktu! Doradzimy, co sprawdzi się najlepiej dla uczniów w twojej szkole.
Źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja/edukacja-wlaczajaca-odpowiedzi-men-na-najwazniejsze-pytania